ياران جوان: عصر ظهور ( قسمت دوم و پاياني)

ياران جوان: عصر ظهور ( قسمت دوم و پاياني)

2. زيباگرايي

خداوند متعال زيباست و زيبايي را دوست دارد. (1) يکي از ويژگي هاي خاص جوانان براساس فطرتشان زيباشناسي و زيباطلبي است. برخي روان شناسان معتقدند جوانان پيش گامان زيبايي بوده و ارزش هاي زيباشناختي را در مرحله ي اول اهميت قرار مي دهند. (2) اسلام به اين روحيه ي جواني توجه تام دارد و براي حفظ و تقويت آن دستوراتي در اين زمينه بيان نموده است؛ مسائلي از قبيل حفظ ظاهر، آراستن آن و بهداشت از موارد بااهميت اسلامي است.
روزي امام علي عليه السلام از بازار دو پيراهن خريد . پيراهن بهتر و باارزش تر را به غلامش، قنبر داد. قنبر گفت: اين پيراهن براي شما سزاوارتر است . ولي امام عليه السلام به او فرمود:
تو جواني و داراي حس زيبايي و من از خدا حيا مي کنم که در اين باره بر تو برتري جويم. (3)
امام صادق عليه السلام براي حفظ زيبايي جوانان مي فرمايد:
تراشيدن موي سر براي جوان نقص و براي پير وقار و شخصيت است. (4)
البته زيبايي منحصر به ظاهر نيست و جوانان عاشق زيبايي هاي باطني نيز هستند. فردي که ظاهري زيبا اما باطني زشت و پليد داشته باشد، اگر در ابتدا مورد توجه هم قرار گيرد، اما خيلي زود مورد تنفر واقع مي شود. برخي افراد از زيبايي صورت بهره اي ندارند، اما به جهت سيرت زيبا، هميشه مورد توجه هستند. تأمين اين نياز در دوران حکومت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف به نحو شايسته و تمام محقق مي گردد؛ زيرا دولت او دولت زيبايي هاست . وقتي جوانان مي بينند دولت زيبايي ها در حال شکل گرفتن است، به سوي آن جانانه مي شتابند.

3. شجاعت و شهامت

توانايي کامل، قدرت و قوت جواني بر هيچ کس پوشيده و مخفي نيست. توأم شدن اين نيرو با هيجان طلبي و نشاط، باعث ايجاد نيروي خارق العاده اي مي شود که تمام تحولات در همه ي ادوار تاريخي از آن تأثير ژرفي پذيرفته است.
آقاي خادمي کوشا مي نويسد:
انقلاب هاي فرهنگي و سياسي دائما و غالبا با پشتوانه ي جوانان به وقوع پيوسته و اساسا پيشرفت و تعالي هر جامعه، در گرو پيشرفت جوانان آن بوده است. به همين جهت نيروي خستگي ناپذير و فطرت حقيقت پذير جوانان تا زماني که با دخالت اهريمنان و بيگانگان آلوده نگشته، تضمين کننده ي سعادت و هدايت جامعه در سايه ي عزت و سرافرازي است . نمونه ي بسيار روشن در عصر حاضر، انقلاب اسلامي ايران است که کوشش عمومي جوانان در تمام نقاط کشور، در سايه ي وحدت و رهبري ديني و ولايت فقيه، توانست قدرتمندترين نيروي مخالف را سرنگون کند. جوانان در ايران بزرگ ترين حماسه ي تاريخي را آفريدند و در دوران بحراني جنگ تحميلي نيز زيباترين صحنه هاي ايثار و فداکاري و شجاعت را به وجود آوردند. (5)
اين ويژگي مهم و مؤثر سبب شده ، تمام جنبش هاي سياسي - اجتماعي، انقلاب ها و نهضت هاي خير و شر، پيوسته اين مسئله را رصد کرده و به دنبال جذب اين کانون انرژي و تحول ساز باشند و اهل بيت عليهم السلام براي هدايت اين ارزش سخنان ارزشمندي بيان داشته اند. صادق آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم از جوانان مي خواهد، ارزش اين مهم را دريافته و تقواي الهي را در نظر گيرند و از همراهي و تقويت گروه هاي ناحق بپرهيزند.
اي جوانان ! از خدا بترسيد و پيرو پيشوايان دروغين نباشيد. آنها را رها کنيد، تا آنها نيز پيرو باشند. (6)
امام صادق عليه السلام از جوانان مي خواهد، ارزش روحيات و خصوصيات خود را بدانند و نگذارند جريان هاي باطل از آن سوءاستفاده کنند و قدرت آنها را بازوي اجرايي اهداف و مقاصد شومشان کنند.
به همين دليل اکثر ياران امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف جوان هستند. زيرا حکومت جهاني امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف خواهان چنين نيروي عظيم و باارزشي است. از سوي ديگر، جوانان مي دانند که نهضت و انقلاب جهاني حضرت صاحب الامر عجل الله تعالي فرجه الشريف نه تنها از اين قوا سوءاستفاده نمي کند، بلکه از آن در جهت گسترش عدل و داد بهره مي گيرد و حتي اين قدرت و نيرو را رشد و جهت مي دهد.

4. انقلاب دروني و هيجان

در دوران جواني، روح و جسم جوان در پي تحولات عميق و گسترده به طول چشم گيري دگرگون مي شود و روحيات پيچيده ي انساني به طور همه جانبه و با شتابي بي سابقه، خود را بروز مي دهند. گويي در بناي عظيم انسان، انفجاري فراگير تمام ابعاد حياتي او را درهم فرومي ريزد و با دميدن روح تازه اي در کالبدش، همه ي نيروها را شتابان و پرهيجان تعالي مي بخشد.
روان شناسان اين دوره را با تعابير مختلفي توصيف کرده اند؛ از جمله:
1. ژان ژاک روسو: تولد دوباره
2. استانلي هال: دوران طوفان، جهش و فشار
3. موريس دبس: دوره ي انقلاب، سرکشي و نوآوري (7)
اين انقلاب دروني، هيجان، فشار و جهش را هيچ حکومتي جز حکومت جهاني امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف نمي تواند پاسخ گو باشد. اکثر حکومت ها باعث ازدياد هيجان يا سرکوب روحيه ي جواني هستند. اما دوران ظهور و پس از آن، زمان رشد و تعالي روحيه ها و تکامل عقلي، اخلاق و آرزوهاست. عصر ظهور، تنها عرصه بروز و ظهور و پاسخ گويي به اميال واقعي و نيازهاي انسان است. از اين رو جوانان با شوق و شور به سوي آن حضرت مي شتابند و گرداگردش حلقه مي زنند و پيامش را به گوش جان مي شنوند.

5. نوگرايي

يکي از صفات بارز جوانان، تجددطلبي و نوگرايي است. آنان با تمام وجود خواستار مطالب و چيزهايي هستند که جديد باشد. تغيير، تحول ، جديد بودن و به روز بودن، عشق جواني است و همين روحيه سبب مي شود که جوانان سهم بسزايي در حکومت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف داشته باشند؛ زيرا حکومت امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف تغيير و تحول همه ي جهان است.
ويژگي هاي دوران جواني که نمود آن در حکومت امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف است بسيار است و ما دراينجا درصدد طرح تمام آنها نيستيم برخي ديگر از مهم ترين آنها عبارت است از : (8)
الف. روحيه ي انتقادي؛ به جهت اجراي عدالت مهدوي و انتقاد به ظلم جهاني حضور مؤثر جوانان در اين عرضه معنا مي يابد.
ب. احساس فداکاري، گذشت و ايثار؛ در دولت عدل، براي رفع ظلم اين خصلت مورد نياز است، و جوانان پاسخ گوي اين نياز هستند.
ج. روحيه ي مبارزه جويي و عدالت خواهي به اختصاص داشتن اين صفت به نهضت جهاني امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف بر هيچ فردي پوشيده نيست.
د. احساس مسئوليت و تکاليف اجتماعي؛
ه. آزادگي، فتوت و جوانمردي؛
و. وفاداري به عهد و پيمان.
هيچ انقلابي نمي تواند به اين روحيات و خصوصايت به طور هم زمان پاسخ دهد؛ مگر انقلاب جهاني حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف که همگان چشم انتظار اويند.
دولت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف مطابق تمام فطرت هاست، لذا پاسخ گوي تمام نيازها، خصوصا نيازهاي روحي و رواني نسل جوان است. مهم ترين اين نيازها که حکومت حضرت صاحب الامر عجل الله تعالي فرجه الشريف پاسخ گوي آن است، عبارتند از:

- صميميت؛ مهر و محبت
- مقبوليت؛ احساس تعلق
- قابليت؛ توقع احترام
- هويت؛ ابراز وجود
- شکوفايي؛ احساس رشد و کمال
- هدف دار بودن زندگي
- تقدير و تشکر
- امنيت و آرامش خاطر
- استقلال طلبي و خوداتکايي
- آرمان گرايي و مطلوب خواهي

پي نوشت ها :

1- وسائل الشيعه، ج 3، ص 340، « ان الله جميل و يحب الجمال» و در دعاي سحر عرض مي داريم: « اللهم اني اسئلک من جمالک باجمله و کل جمالک جميل، اللهم اني اسئلک بجمالک کله» .
2- جوان در پرتو اهل بيت عليهم السلام، ص 68.
3- بحارالأنوار، ج 40، ص 324، « انت شاب و لک شره الشباب و انا استحيي من ربي ان اتفضل عليک».
4- وسائل الشيعه، ج 1، ص 417؛ «حلق الرأس مثله بالشباب و وقار بالشيخ».
5- جوان در پرتو اهل بيت عليهم السلام، ص 22.
6- تفسير عياشي، ج 2، ص 83؛ «يا معشر الاحداث اتقوالله و لا تأتو الروساء دعوهم حتي يصيروا أذنابا».
7- ر.ک. روانشناسي کودک و اصول تربيتي جوانان، ص 186؛ جوان در پرتو اهل بيت عليهم السلام، ص 29.
8- براي اطلاع بيشتر ر.ک: جايگاه جوانان در پرتو منشور تربيت نسل جوان، ص 20.

منبع: کتاب قرآن، حضرت مهدي و جوانان

 



|
امتیاز مطلب : 58
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
نویسنده : سید محمد حسین هاشمی زاده
تاریخ : سه شنبه 16 اسفند 1390
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
هیئت محبان اهل بیت (ع) در تاریخ : 1390/12/20/6 - - گفته است :
گفتنی نیست که در سینه ام این عشق چه کرد
کاش می شد که برایش جگرم را ببرید
با کمال افتخار شما را لینک کردیم

<-CommentGAvator->
زائر در تاریخ : 1390/12/19/5 - - گفته است :
سلام
وبلاگ خوبی دارید
اجرکم عندالله

با تشکر از حضورتان در وبلاگ ما

التماس دعا
یاعلی

<-CommentGAvator->
عاشق علی علیه السلام در تاریخ : 1390/12/19/5 - - گفته است :
سلام خوب بود. شمارو با نام مهدی موعود (عج) لینک کردم لطفا منو با نام فضائل اهل بیت (علیه السلام) لینک کنید
از نظرات وپیشنهاداتون خوشحال می شم یاعلی مدد

<-CommentGAvator->
سرباز ولایت در تاریخ : 1390/12/19/5 - - گفته است :
سلام خسته نباشی
با افتخار لینک شدید
لطفا منو با
سربازان ولایت پایگاه سیدالشهدا لینک کنید.
به امید روز ظهور / یاعلی

<-CommentGAvator->
رها در تاریخ : 1390/12/18/4 - - گفته است :
سلام دوست خوبم.وبتون عالیه.به منم سربزنید

<-CommentGAvator->
hossein913 در تاریخ : 1390/12/18/4 - - گفته است :
سلام من شما رو به اسمی که خواسته بودین لینک کردم شما هم منو با اسم آسمانی ها لینک کنید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: